vrijdag 11 januari 2013

Gesprekken die ik in Nederland niet zou hebben


De receptie houdt mij hier ten huize scherp in de gaten. Elke ochtend begroeten ze me ongelovig: "Vandaag ook nog niet? Maar je bent toch allang uitgerekend?"

S. gebeurt hetzelfde, elke ochtend als hij het kantoor binnenstapt: "Ben je er weer? Is de baby er nog steeds niet?"

Hij krijgt adviezen van zijn vrouwelijke collega's over hoe ik ervoor kan zorgen dat de boel op gang komt (kokosolie drinken en hete curry eten). Ze leven allemaal gespannen met hem mee, maar hij wordt er wel een beetje zenuwachtig van.

De taxichauffeur wierp een bezorgde blik op de achterbank toen ik na mijn laatste bezoek aan de gynaecoloog bij hem instapte: "Wanneer ben je uitgerekend?"
"Vandaag, maar..."
"Gaat alles wel goed? Heb je iets nodig? Moet ik voorzichtig rijden?"
"Nee, vandaag komt de baby nog niet - geloof me, als ik zou moeten bevallen, zou ik nu niet wegrijden bij het ziekenhuis."

De mevrouw van de post-natale massage belde: "Schikt het als maandagochtend om negen uur de masseuse komt?"
"De baby is er nog niet."
"Maar je hebt ons geboekt voor maandagochtend."
"Dat was gebaseerd op de uitgerekende datum. Maar de baby is er nog niet. Ik zou bellen als ik bevallen was."
"Oh." (...) "Ja, bel dan maar even als de baby is geboren."

Singaporezen hebben groot respect voor autoriteitsfiguren als doktoren, cijfers en data. Als de baby is uitgerekend op 9 januari dan komt de baby - dus - op 9 januari. Of eerder, want baby's zijn notoir onbetrouwbaar en nog niet geconditioneerd in geldende normen van respect en gehoorzaamheid. Maar sowieso niet later. Daar zorgt de dokter wel voor.

Dat wil de dokter ook wel, maar tot zijn frustratie werken wij niet zo mee. Bij het eennalaatste bezoek trachtte hij mij ongevraagd te strippen om de bevalling op te wekken, maar ik had sneaky E. op mijn buik geplaatst en daarmee zoveel neerwaartse druk gecreeerd dat hij zijn vingers niet op de juiste plek kreeg. Ha!

Bij het laatste bezoek opende hij de onderhandelingen over inleiden: "En, wanneer wil je bevallen?"
"We zouden tot 41 weken wachten, toch?"
"Dat is te zeggen, ik bedoelde dat de baby er met 41 weken moest zijn."

Er is besloten dat er maandag zal worden ingeleid als er tot die tijd niks is gebeurd. Ik hoopte eigenlijk op de dinsdag (rekken!) maar ik hoef niet in het ziekenhuis te wachten om te zien of het inleiden werkt (dat kan twee dagen duren, aldus de dokter) dus heb ik de dinsdag geruild tegen het thuis mogen afwachten.

Singaporezen en Hollanders, twee handelsnaties. Soms begrijpen wij elkaar heel erg goed, de dokter en ik.

14 januari dus. Best een mooie datum, eigenlijk.

1 opmerking:

  1. Meisje ik ga voor je bidden en vraag het ook nu aan de Heilige Gerlachus uit Houthem.
    Die ridder weet wat het is om een vrouw te hebben en hij had waarschijnlijk ook een kind. Daar is niet echt duidelijkheid over, in de geschiedenis. maar wild als hij was, vermoed men het wel!Later, na zijn diepe bekering, leefde hij in een boom, maar hij moet beren- sterk zijn geweest, want hij wandelde overal naar toe, en dus niet meer te paard.
    Als priester bewerkte hij vele wonderen.
    groeten en sterkte Thiel

    BeantwoordenVerwijderen