vrijdag 12 oktober 2012

Frisse lucht

Elke keer dat ik buiten Nederland woon, ontdek ik ongedachte maar onmiskenbare en onmisbare trekjes van Nederland.

Toen ik op de gortdroge, steenkoude en met snijdende zon beschenen hoogvlakte van de Andes woonde, miste ik het kabbelende Nederlandse water.

Toen ik in het drassige, groene Ierland woonde, waar mensen in pubs en huizen samenhokken tegen de mist en de regen, miste ik de wijdsheid van met bomen omzoomde en met bermen en grachten doorkliefde straten.

Nu ik in de met groen en bloem gevulde, ruim opgezette Garden in a City van Singapore woon, mis ik de frisse lucht die 's ochtends opstijgt uit met dauw gevulde tuinen en velden.

Maar als ik dan weer in Nederland woon, dan mis ik het oneindige hemelgewelf boven de verre bergtoppen. Ik mis de golven die tegen woeste kliffen opspatten en de verscheidenheid aan vogels die over de leegte tussen dorpen scheren. En ik mis de kleuren en het gouden zonlicht dat door het woekerende, tropische groen de straat op filtert.

Het is ook nooit goed.

Nee.

Eigenlijk is het overal wel goed. Tropische regen is heerlijk, want niet koud en je kunt er dus zo lekker op blote pootjes in rondspetteren. Hollandse regen is heerlijk, want daarna kun je zo fijn onder de warme douche. En hete thee of chocolademelk drinken. We genieten wat af, hierzo.

Daarom houdt S. ook zo van thuiskomen. Of het nou hier of daar is.

1 opmerking:

  1. Ik zal wel weer niet kunnen lezen, maar waar is nu hier in dit stukje? In elk geval op aarde, en niet op de maan!
    Gelukkig is het altijd nu, daar moeten we het toch maar mooi mee doen!
    Thiel

    BeantwoordenVerwijderen