vrijdag 8 juni 2012

Geschiedenis herhaalt zich: brief editie

Mijn moeder bracht mij alle brieven die haar moeder (mijn oma) heeft bewaard uit de tijd dat mijn moeder in Singapore woonde. Er zitten ook brieven van tantes en ooms tussen, die bij ons op bezoek kwamen, en van mijn andere grootouders die hun mede-opa-en-oma op de hoogte brengen van ons wedervaren. De meest frustrerende is afkomstig van mijn peettante, die schrijft dat mijn kersverse oom allerlei indrukken had opgedaan van de familie - maar daar had ze het in een eerdere brief al uitgebreid over gehad. En die brief heb ik dan weer niet.

Ook leuk: een artikel uit een VT Wonen van 1981 (ik wist niet eens dat het blad toen al bestond!). De inrichting van huizen is sinds de vroege jaren tachtig absoluut veranderd - maar de manier om erover te schrijven dan weer helemaal niet.

Maar het allerleukste: de herkenbaarheid.

Boekjes
November 1981: "Ps. verjaardagswensen Katrijn:
- boekje van A.M.G. Schmidt, bijv. Otje en Pluk van de Petteflet. Dat is wat geschikt is voor haar leeftijd
- boekje van kleine beer van Minarik (ze heeft al "kusje van kleine beer"). Totaal 6 deeltjes meen ik.
- ev. kerstverhaal van Dick Bruna en andere Dick Bruna-boekjes bijv. de Nijntje-serie (heeft ze geen van)."

Twinkle twinkle
December 1981: "Katrijn krijgt morgen vakantie, ze heeft een feestje op school. Ze zingt de hele tijd "twinkle twinkle little star" en beweegt haar handen erbij, erg leuk."

Met tijd woekeren in Nederland
December 1981: "We komen zaterdag 16 januari aan. Ik met Katrijn en W. Ik had zelf zo gedacht dan naar Wassenaar te gaan voor enkele dagen, tot we niet meer zo moe zijn. Dan naar Oegstgeest en dan vlak voor we naar Savognin gaan, nog wat dagen in Vught. We gaan ca. 5 februari naar Savognin."


Winterspullen
December 1981: "Lieve moeder, ken je nog andere mensen met kinderen die ev. een skipak en schoenen voor Katrijn hebben? Het is misschien niet duur, maar fl 150,- voor 10 dagen is wat veel, vind ik."


Opvoeden is lastig
Januari 1982: "Honderduit gekletst en wijze adviezen gekregen wat betreft Katrijn's opvoeding want zo makkelijk is die niet, met name met andere kinderen erbij. Harde hand en consequent zijn is de enige methode. Valt niet altijd mee, maar ja, we doen ons best. Ze is ook nogal wispelturig."


Uit logeren bij opa en oma
Zelfde brief: "Het is erg fijn dat jullie op deze twee hummels wilt passen. Je zult het er druk mee hebben, ze houden je goed bezig. (...) In snoepen zijn we zeer strikt. (...) We verheugen ons op een tweede huwelijkstripje!"


Baby+jet lag=hel
Maart 1982: "We zijn goed aangekomen. (...) Vannacht wel wat wakker, maar nu hebben we 'm de 2e keer (1e keer 1.30 melk) om 3.30 laten huilen en hij viel weer in slaap en werd om 7.00 wakker. Dat moeten we weer doen om 'm weer de nacht te laten slapen. Katrijn wordt nog wel wakker rond 1.00, maar met een fles melk gaat ze weer rustig verder slapen. Zo'n reis is toch wel heel wat hoor. Niet eens het vliegen zelf, dat gaat best, maar de eerste dagen zijn wel moeilijk."


Verkoudheid
April 1982: "Nu maar hopen dat de kinderen mogen zwemmen. Het is namelijk nogal getob wat betreft hun gezondheid. W. heeft al 2x bronchitis gehad, zijn laatste antibiotica-kuur is bijna klaar en het lijkt nu wel goed te zijn. Echter Katrijn's longen zijn nu niet schoon en opgezette keelamandelen, dikke lymfeklieren. Ook veel antibioticakuren. Ze heeft geen koorts, maar is wel lastig soms. Hopelijk steekt ze W. niet opnieuw aan en gaat het goed over. (...) In elk geval zit ik elke week bij onze dokter Khoo."

Nog meer verkoudheid
Juni 1982: "De kaars heeft vast geholpen, want W. is al twee weken niet verkouden geweest (ziek dus) hetgeen zeer uitzonderlijk is."

Familiezucht
April 1983: "Enig dat Ardennen uitstapje. Goede keus lijkt me dat hotelletje. Veel gezelliger dan zo'n Holiday Inn. Wel reuze jammer dat ik er niet bij ben. Ik mis dat wel denk ik hoor, zo gezellig met zijn allen praten, kibbelen, kletsen, enig. Geniet er maar van jullie tweeen!"

Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen
Zelfde brief: "En je weet, een harmonieus gezin is de grondslag voor de ontwikkeling van je kinderen. Nu, jullie zijn daar uitmuntend in geslaagd. We zijn toch allemaal erg goed terecht gekomen, niemand op het slechte pad en ik geloof allemaal erg gelukkig (met wat downs zoals ieder mens heeft). Jullie werk hoor!! Een ouderpaar zoals ik niet anders zou willen, heerlijk, pluimen zijn verdiend."

Nu maar hopen dat ook die geschiedenis zich weet te herhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen