maandag 2 april 2012

Dingen die niet leuk zijn in Singapore

Zes maanden duurt de honeymoon-periode van het wonen in een nieuw land, schreef Eric Arends toen hij net een half jaar correspondent voor de Volkskrant was in Italie. Wij zijn nu zes maanden in Singapore en er zijn inderdaad dingen waar inmiddels de exotische glans wel vanaf is gespoeld.

5. Taxichauffeurs die ervan uitgaan dat ik niet weet waar ik moet zijn, dat ik het verkeerde adres op geef en dat ik niet kan uitleggen waar het dan wel is. Die vervolgens met een superieure blik de verkeerde kan oprijden. En als je ze dan corrigeert, snedig opmerken: "Oh, bedoel je DIE kant van Alexandra Road" of: "Oh, je bedoelt METRO-station Little India, niet de wijk Little India" - alsof dat station niet midden in die wijk ligt. 

4. Een vochtigheidsgraad van 85%. Dat is gewoon heel vermoeiend. Australische A. schreef vol vreugde na thuiskomst in Perth: "Ik heb ineens weer zoveel energie!" Ik kan me daar heel wat bij voorstellen - alleen het half uur na een fikse onweerstorm kun je hier gewoon ademhalen.

3. Een gedeelde derde plek voor het gebrek aan brood en de compenserende overvloed aan chili. Ik wil geen chilis door mijn pasta. Of mijn omelet. Ik wil gewoon mijn eten kunnen proeven. En ik wil geen brood dat stiekem een soort fluffy cake-achtig baksel is: ik gewoon een baksteen voelen neerploffen in mijn maag. (Hierbij moet worden aangetekend dat na een week grootmoeder Tamtam vertwijfeld uitriep: "Maar vind je het Nederlandse brood dan wel lekker?" En ik eerlijk antwoordde: "Nee."). 

2. De onmogelijkheid om uit de stad te komen - het land is de stad, het eiland is de stad, de stad is Singapore. Hoe groen en tuin-achtig ook, het is gewoon af en toe fijn om geen auto's voorbij te zien zoeven, om beesten te zien grazen, om niet gewekt te worden door heipalen die naast je slaapkamer de grond in worden gejast, om als je aan het fietsen bent, niet links en rechts toeterend te worden ingehaald. (Al is het dan wel schappelijk dat je gewoon op de snelweg mag fietsen hier. Eigen risico, uiteraard.)

1. Het gebrek aan jullie.

3 opmerkingen:

  1. Gelukkig kom je al snel naar dat heerlijke Nederland met lieve vrienden en familie en gewoon eten!! En dan na 14 dagen vind je het ook weer fijn om naar je eigen huisje terug te gaan. Op afstand lijkt alles mooier en beter toch??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me geheel aan bij bovenstaand. Weet uit eigen ervaring als expat, dat je overal kunt wennen. Je voelt je daar thuis waar je bedje staat. Ook al is het inderdaad heerlijk om weer te bruisen van energie in Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het gras is natuurlijk altijd groener aan de andere zijde. En ik heb heel veel zin om weer op dat sappige, malse Mei-gras rond te dansen in Nederland :-)

    BeantwoordenVerwijderen