maandag 19 maart 2012

Safety moment

"Wacht even", zei S., toen ik door een rood stoplicht wilde oversteken. Hij keek een beetje zenuwachtig om zich heen, naar de ons omringende kantoorklerken. Ik keek hem niet-begrijpend aan: wij zijn toch Hollanders? En er kwam toch niks aan?

"Als mijn collega's me zien, dan kan ik daar enorm gezeik mee krijgen", legde S. uit. "Als ze een foto nemen en die laten zien tijdens een safety moment..." Hij blikte onheilspellend.

Het veiligheidsmomentje. Sommige bedrijven slaan daar een tikje in door. Zo was ik ooit op bezoek bij het Amsterdamse kantoor van Shell, alwaar voor, naast en boven de roltrap een bordje met hand en pijl hing: of ik de leuning stevig wilde vasthouden. De receptie had mij een pas overhandigd, die ik geroutineerd aan de man naast de roltrap wilde tonen. Neenee, schudde hij vriendelijk. "Maar houdt u wel de leuning van de roltrap vast zolang u erop staat?" Hij bleek dat tegen elke bezoeker te zeggen. Shell wil namelijk graag dat je de leuning van de roltrap vasthoudt. Vanwege de veiligheid. En dus huren ze iemand in om je daaraan te herinneren.*

S.'s huidige kantoorverschaffer doet niet aan dergelijke werkverschaffing, maar heeft wel graag dat elke meeting wordt geopend met een safety moment, waarin iemand een onveilige situatie memoreert (zonder helm op een bouwplaats lopen, bijvoorbeeld, of vergeten de veiligheidskabels vast te maken voor een hijskraan in gang wordt gezet) om alle aanwezigen scherp te houden.

Nu is het alleen zo dat S. op een kantoor werkt in de veiligste stad ter wereld. (De politie waarschuwt hier: Low crime doesn't mean no crime!) Dus kost het af en toe moeite om een nieuwe anecdote te vinden. En zo kan het zijn dat de ene collega de losse veters van de andere collega op de foto zet, om alle medewerkers aan het gevaar van struikelen te herinneren. Of dat er foto's worden genomen als je door een rood stoplicht loopt. Human resources vindt dat niet zo grappig als wij het vinden.

Zo fotografeerde S. laatst iemand die een tafeltje bezet hield door zijn blackberry te laten liggen (in Singapore werkt het zo dat als je een pakje tissues of iets dergelijks op een tafeltje legt, dat tafeltje vervolgens bezet is. Maar niet iedereen heeft altijd een pakje tissues bij zich, vandaar dat je, zeker in het zakelijke district, ook nog wel eens visitekaartjes, liftpassen en telefoons ziet slingeren). Ik was erbij, en ik moet zeggen: mijn vingers jeukten om het ding te jatten. Niet dat ik een blackberry nodig heb (met dank aan broer W. die zijn eigen telefoon hier heeft achtergelaten! Ik ben weer helemaal smart!), maar het ding lag er zo verleidelijk vrijpostig knipperend bij. Ik heb mij beheerst, maar een opgeluchte S. had wel een anecdote voor de volgende vergadering.

Weer achter zijn bureau rinkelede S.' telefoon. HR had een paar vragen over het safety moment. Of het een eigen medewerker was geweest, die van die telefoon? Of S. echt heel zeker wist dat het niet een eigen medewerker was geweest? Dat het hier wel om company property ging, waar heel wel company data op zou kunnen staan, dus dat het heel belangrijk was dat dit gedrag niet onopgemerkt voorbij ging. HR overwoog om met de HR van de omliggende kantoren te overleggen om een algemene HR-waarschuwing uit te doen gaan, want HR wist zeker dat de andere HR's dit ook helemaal niet zouden kunnen waarderen. De schuldige moest worden gevonden en ter verantwoording geroepen. Of S. een beschrijving kon geven? Waarschijnlijk iemand van een bank, had hij gezegd?

Arme S. Hij wilde gewoon weer aan het werk.

En wat zegt hunk Zac op het omslag van een tienerblad? "Remember kids, safety comes first!"


* In het Singaporese kantoor van Shell, waar ik regelmatig kom omdat het boven een nabijgelegen mall-met-supermarkt is gevestigd, staat niet zo'n mannetje om je aan de leuning te herinneren. Het zijn toch altijd weer die Hollanders die tot de orde moeten worden geroepen.

3 opmerkingen:

  1. Ha! Ik was laatst op het hoofdkantoor van Essent, waar ik een briefje met huisregels in de handen kreeg gedrukt. Ik mocht niet ongevraagd fotograferen/filmen in het gebouw, niet zuipen/snuiven en zo nog wat van die dingen én ik diende de trapleuning vast te houden!! Nu weet ik dat dat laatste in het kader van safety moments was -dank....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, is de veiligheidsvideo dan weer afgeschaft, of was dat Nuon? Maar goed, wie ooit dronken een trap is opgelopen weet dat zo'n leuning dan echt heel veel uitmaakt. En ik begrijp van S. dat de meeste ongelukken op het werk plaats vinden omdat iemand met een kop koffie van de trap af dondert. Wat een zegen dat Energeia gewoon op 1 verdieping huist! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. relaxed kantoor ovilext met een sire kantoorhumor

    BeantwoordenVerwijderen