maandag 27 februari 2012

Het regent, het zegent in Singapore

Nederlanders praten veel over het weer, schijnt. Nu is er in Singapore ook weinig om over te praten. Overdag: 30 graden, vochtigheidsgraad van 85%. 's Nachts: 29 graden, vochtigheidsgraad van 85%. Als het een dag bewolkt is, slaakt men een zucht van verlichting. Als er dan ook nog een fluks briesje staat, wrijven de Singaporezen in hun handen: "Nice weather, lah."

Maar van regen moeten ze dan weer niks hebben. De paraplu's die een uur eerder nog tegen de zon werden gebruikt, worden dan tegen de regen opgestoken. En het zijn grote paraplu's: toen ik met mijn kleine Hema-pluutje de straat overstak, was ik aan de overkant drijfnat. Want regen is hier geen sproeiend wolkje, maar bestaat uit grote bakken hemelwater die over de stad worden uitgestort.

Meestal met onweer. Want Singapore, vanwege de ligging aan zee tussen twee golfstromen in en met zijn hoge luchtvochtigheid, is de lightning capital of the world, met gemiddeld om de dag een onweersbui.

Kijk, zo ziet een doorsnee buitje eruit: 



Ik was onderweg van huis naar kinderdagverblijf - en ik moest die witte brug oversteken. Een sprintje had geen zin, want elke druppel die raak kletst, is goed voor een doorweekt kledingstuk (en met 30 graden draag ik er niet zoveel). Ik was dus te laat. 

Gelukkig is "caught in the rain" hier een geldig excuus - te vergelijken met de open brug van vroeger. Want wat ik ook al wel eens heb gehoord, toen ik opmerkte dat het bij ons droog was: "Really? But in East Coast it's raining.

De totale oppervlakte van Singapore bedraagt 683 vierkante kilometer, net iets groter dan de Noordoostpolder, aldus Wikipedia. Maar te controleren zijn zulke opmerkingen niet, want met een kwartiertje is alle grondvochtigheid weer in de lucht opgenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen