vrijdag 10 februari 2012

Kerstboom in de koffer

S. houdt van kerstbomen. Hij ziet zichzelf al zodra december aanbreekt met E. op een keukentrapje staan om de glanzende piek op het hoogste punt te plaatsen en handenvol engelenhaar over de groene takken uit te strooien. Hij hoort hoe wij gezamenlijk op harp en piano "stille nacht heilige nacht" ten gehore brengen. Hij ziet de lichtjes glanzen in E.'s grote blauwe kijkers.

Maar S. is een tikje ongeorganiseerd, vandaar dat deze fantasien met name eind december de kop op steken, ruimschoots te laat om een decente kerstboom in huis te halen. Laat staan in het tropische Singapore. En dit jaar gingen we met vakantie naar Cambodja om pas na aanvang van het nieuwe jaar terug te keren. Dus schoot ik, zoals elk jaar, S.' droom rucksichtlos aan flarden. "Als jij een boom wil hebben, dan regel je die zelf maar."  

In S. grote blauwe ogen verzamelde zich de treurnis van de wereld. Zijn zucht deed de pagina's van de pianoboeken opwaaien. Zijn vingers zetten de klaaglijke noten van Yesterday in (dat kan hij namelijk uit zijn hoofd spelen). In mijn borstkas klonk zachtjes "krak". 

De volgende dag sloeg ik bij Spotlight, een Australische keten voor handwerkfanaten, vilt, tule, wol en kerstballen in. Want het is natuurlijk onzin om twee dagen voor vertrek nog een dennenboom om te hakken, te importeren en vol te hangen met versiersels. Maar als we die boom mee zouden kunnen nemen, dan hadden we er nog anderhalve week lol van. 

Dus heb ik een kerstboom in elkaar geklust. En ik moet zeggen, eigenlijk ben ik behoorlijk trots op mijzelf. Men neme een stuk beige vilt (bij gebrek aan de kerst-groene variant, die natuurlijk ook al wekenlang uitverkocht was) en knippe dat in de vorm van een kerstboom. (Handig! je kunt op beige vilt de omtrek tekenen met potlood!) Idem de tule (het is wel praktisch als de tule en vilten boom ongeveer dezelfde vorm hebben - ik liet mijn tule versie zelfs iets buiten de vilten versie uitsteken). 

Vervolgens stikke men de twee lappen stof aan elkaar met dikke groene wol, zodat het net lijkt op van die hippe zomen. (Handig! Noch vilt, noch tule rafelt, dus er is geen enkele reden om echte zomen te gaan leggen!) Men neme enkele zeer dunne latjes, breke die in de juiste lengte (of, voor de mensen die wel een zaag en schuurpapier hebben, men zage en schure die latjes op de juiste maat) en zetten die met garen vast tegen de achterkant van het vilt. Dan ziet dat er aan de achterkant ongeveer zo uit:


Diezelfde mensen met zaag en schuurpapier hebben natuurlijk ook een net stukje lat over voor het bovenste stukje en hoeven daar niet iets in elkaar te klussen van lege pamperdozen. 

Helemaal bovenin vouwe en stikke men een lusje om de kerstboom aan op te hangen en twee zakjes om een latje verticaal in te plaatsen, zodat de punt van de kerstboom fier de lucht in steekt. In close-up ziet dat er ongeveer zo uit:


Ik was uitermate tevreden met mijzelf en mijn eigen prestaties. Aai over mijn bol! Veer in mijn kont! S. was een stuk minder te spreken over mijn activiteiten op de avond voor vertrek. "Zou je niet je koffer inpakken", informeerde hij voorzichtig. En, vroeg hij zich af: "Hoe gaan we die kerstboom eigenlijk meenemen?"



We hebben de kerstboom opgerold, in een vuilniszak gestoken en die heel voorzichtig in het overhead compartment gelegd. Dat overleefde de boom. De boom overleefde ook de tuktuktocht naar het hotel. En de boottocht naar Phnom Penh, en de busritten van en naar de kust. Zelfs de vliegreis naar huis overleefde de boom. En nu denkt de oplettende lezer dat de boom in de taxi terug naar huis finaal aan diggelen werd geslagen tussen onze twee enorme backpacks, maar niets is minder waar. De Boom leeft en ligt opgerold in de kast te wachten op volgend jaar. In 2012 zal S. eindelijk zijn droom in vervulling zien gaan.

Veer voor mij!


Kerstboom @ The Villa, Siem Reap. De ornamenten zijn met spelden aan het tule bevestigd. De boom is dan ook ruim buiten baby-bereik opgehangen.


Kerstboom in The Kabiki, Phnom Penh


Kerstboom in The White Mansion, Phnom Penh. Let vooral ook even ter linkerzijde op de kastenwand. We mochten een trappetje lenen.


Kerstboom in The Vine Retreat, Kep, met op de achtergrond onze houten wanden (zie het licht erdoorheen schijnen).


Maar onze import-boom kon niet op tegen de eigen kweek van het Raffles Le Royal.

2 opmerkingen:

  1. Zeker veer voor jou!! Had ik al gezegd, maar bij deze opnieuw EN op je blog, dat ik nu eens per week (op mijn vrije vrijdag) probeer te lezen. Dan maar wat minder beslagen ten ijs naar mijn zangles (sorry Claartje :S). Binnenkort weer skypen mevrouw Tam Tam?
    Liefs, Rens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn een gecertificeerde en geregistreerde lening kredietgever die de beste oplossing voor uw financiële problemen geeft. Heeft u geld nodig voor uw project, het bedrijfsleven, belastingen, rekeningen en voor vele andere redenen? Onze leningen zijn gemakkelijk en goedkoop en als je echt geïnteresseerd bent, neem dan contact met ons op voor die lening die u nodig heeft, kunnen we een lening te regelen om uw budget zo laag als 2% rente passen rate.contact ons nu via e-mail johnhensheww@gmail.com

    Volledige namen:
    Adres:
    land:
    Mobiele telefoonnummer:
    Bedrag nodig is als lening:
    lening duur
    Doel van de lening:
    Bezetting:
    Leeftijd:
    Seks:
    Heeft u ooit een aanvraag voor een lening ?:
    Maandinkomen:
    Geldige identiteitskaart of rijbewijs:

    NB: Na het invullen van dit formulier, stuur dan de e-mail naar johnhensheww@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen