donderdag 3 november 2011

Luierleven

Status idioot triathlonplan: 500 meter gezwommen, waarvan 175 in borstcrawl.

Teveel keus is niet goed voor menselijke hersencellen. Telkens blijkt uit onderzoek dat de mens gedijt bij een aantal opties die op de vingers van één, hooguit twee handen te tellen is: aardbeien-, abrikozen- of bramenjam? Bus, tram of taxi? Sta jij op of doe ik het?

De Singaporezen kennen dit onderzoek niet, of ze geloven er gewoon niet in. Ter illustratie:


Dit zijn sojasauzen in Meidi-Ya, de Japanse supermarkt in de kelder onder ons blok. Voor zover ik heb kunnen deduceren - mijn Japans is nog niet heel sterk - heb je twee soorten sojasaus: "donkere" en "lichte". Ketjapvarianten staan in een ander gangpad, bij de "etnische etenswaar" (daar staat ook het Mexicaanse spul, maar niet de pasta. Die mag het schap delen met de noedels).

De Japanners in Singapore hebben niet zo heel veel kinderen, want het schap met de luiers is ongeveer even groot als dat van de sojasauzen. (De Japanners hebben dan ook een groot probleem met vergrijzing, wat ze willen oplossen met robots, en daarom lopen ze wereldwijd voorop als het gaat om robottechnologie. Dit bedenk ik niet zelf.) Wij kopen onze luiers dan ook meestal bij de Carrefour, waar ze op de tweede verdieping een Tiny Town hebben ingericht met meterslange wandkasten volgestapeld met luiers. Bovendien is de Carrefour veel goedkoper, zelfs als je de taxi heen en terug meerekent (de metro is onhandig, en de bus snap ik nog niet. Moving on.)

Natuurlijk had ik gewoon Pampers kunnen aanschaffen. Maar die zijn prijzig en in Nederland gedijde E. uitstekend op Bumblies en huismerkluiers. Bovendien heb je hier allerlei hele interessante andere merken, zoals het Japanse A-merk "Pigeon" (vliegende rat aan je kont, iemand?):



Of de onderstaande twee luiermerken met enigszins agressieve benamingen:




"Nieuwe broek hierzo! Ja, hierzo! Er zit plas in mijn broek! En poep! Kan dat niet wat sneller? Vind je het stinken ofzo? Zal ik er eens vol met mijn voet doorheen flatsen? Wie is er dan nu een huilbaby?"


E. heeft geen van deze luiers aangehad. Zelfs niet het onderstaande Maleisische A-merk Mamy Poko dat haar genderspecifieke luiers laat aanprijzen door een met wolkjes omringd zen-boeddhistisch hermafrodietje:


Ik begon voorzichtig, met een redelijk geprijsd merk dat ik uit Nederland kende en een blozend blond wezen op de voorkant:



Huggies
prijs: midprice (38 voor 20 Sing dollar of 11,50 euro)
oordeel: lekt (E. bleek toch wat minder kwistig met haar tuitbeker te strooien dan wij in eerste instantie dachten.)

Toen besloot ik in te gaan op de aanbieding van de Carrefour. Bij thuiskomst las ik dat floorballmaat W. had gemaild: "... zolang je maar geen huismerkluiers van Franse supermarkten gaat gebruiken...":

Pat Pat (ofzo - ik vergat dat zwangerschapsdementie aanhoudt totdat je weer je eigen slaapritme kunt bepalen.)
prijs: goedkoop (48 voor 16 Sing dollar of 9,10 euro)
oordeel: lekt ook. En scheuren bovendien makkelijk bij het strak dicht plakken.

Ik riep de hulp van de mummysg- en kiasuparents-forumschrijvers in. Die raadden het volgende merk aan, dat gezien de hilarische woordgrap wel uit de regio moest komen. "Very good lah, guaranteed no leak":

Drypers
prijs: midprice (zie Huggies)
oordeel: lekt niet. Sluit hermetisch af. Zo hermetisch dat E. luieruitslag krijgt.

Hoelang kun je experimenteren met het achterste van je kind? Ik gaf het op:

Pampers
prijs: duur (24 voor 17 Sing dollar of 9,70 euro, maar ik vond een aanbieding bij Carrefour en heb er nu 48 voor 25 Sing dollar of 14,23 euro.)
oordeel: rozige, zachte, droge billen.

Yeah baby!

2 opmerkingen:

  1. Wij zijn ook aan het experimenteren. AH huismerk, net karton, maar lekt niet en stukken goedkoper dan pampers. Kruidvat huismerk is de volgende poging. Hoge verwachtingen, want kwam goed uit de Kassa luiertest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij (ik) waren erg gecharmeerd van de Bumblies (Coop en Plus hebben die), en ook van de Bumblies-babydoekjes trouwens (als er geen alcohol of zinkzalf of ander bil-specifiek spul op de doekjes zit, kun je ze ook gewoon voor de toet gebruiken en hoef je geen zoete toetendoekjes te kopen). Net zo log als de andere niet-Pamper-merken, maar niet zo hard en kartonnig. Een oud-collega zweert bij Kruidvat-luiers voor haar beide zoons.

    BeantwoordenVerwijderen