vrijdag 11 november 2011

Hema, Lief! en het copyright op babyspullen

Status idioot triathlonplan: E. hoest en proest en slaapt niet maar wil wel slapen en dat lukt dan niet en dan moet ze heel hard huilen en dat is echt enorm zielig. Maar als ik die hoest haar keel uit zou kunnen trekken, hoei, dan zou de Ultimate Fighter in mij wel eens boven kunnen komen en het bloed de muren besmeuren. Yoga lukt overigens wel, al schijn ik er niet zo heel relaxed van te worden. Misschien komt dat nog.

Ik kom nogal eens in Tanglin Mall (stomping ground of the expat wife, zegt Lonely Planet). Dat komt, het Mother and Child Centre zit daar en die organiseren de Positive Focus cursus (7 tot 16 maanden) waar zich wekelijks een groepje uitgetelde mama's verzamelt om de ontwikkeling van hun kind positief te herformuleren.

Elke cursus begint met de favoriete beweging van deze week. "Bijten", zei één moeder afgelopen donderdag getergd. "Let's rephrase this positively! Blowing kisses!" riep Miss Nora wiens tandpasta glimlach haar gezicht bijna in tweeën breekt. Maar na zes cursusweken (en sinds ik haar een paar keer struikelend maar nog altijd glimlachend uit een taxi heb zien vallen om op tijd bij de cursus te zijn) begin ik te geloven dat ze onze kindjes écht leuk vindt. En dat opent toch wekelijks weer mijn ogen voor de prestaties van onze E.

Zo heeft E. geen separation anxiety maar is ze loving. En E. schreeuwt niet het hele huis bijelkaar, maar is heel communicatief. En E. is geen eigenwijs stuk vreten dat al haar brood op de grond gooit als er geen jam op zit (en als er wel jam op zit, likt ze die eraf en mikt ze haar brood alsnog op de vloer), maar outspoken. Aan het eind van de drie kwartier adem ik diep in en fluister ik peace bij het uitademen. En soms meen ik het ook nog een beetje, vooral als we bellen hebben geblazen, want dan kijken alle kindjes gehypnotiseerd naar die veelkleurige zeepbellen, wuiven loom met hun armpjes op het ritme van die zwevende bolletjes en dan stralen hun gezichtjes.


Het allerleukste deel van de cursus is dat we daarna met een aantal mama's gaan lunchen en klagen, wat natuurlijk het hele doel van de positieve focus weer teniet doet. Maar ik knap er wel danig van op. Soms gaan we daarna zelfs nog een tikje winkelen. En toen viel mijn oog op de volgende slaapzak van het merk Lief!:


En ik dacht: Hee, die heb ik toch thuis ook? Maar dan van de Hema?


En dat was ook zo! (De roze rits lijkt paarsiger in mijn foto, maar geloof me, dat ligt aan de foto. Het zijn echt precies dezelfde kleuren.) Dus heb ik eens op internet gegrasduind en in de - Nederlandse - webwinkel kan ik deze Hema-kloon niet terugvinden. Onderstaande beestjes wel, maar ook die lijken mij geïnspireerde op de al jaren oude Hema-collectie:


Ik heb nog wat verder gegoogeld, maar ik kon niks vinden over een rechtszaak of copyright-ruzie. Terwijl mijn lekenoog in eerste instantie dacht een Hema gevonden te hebben (wat, wederom volgens mijn lekenmening, bijzonder goed zou passen in Tanglin Mall, dus het verbaasde me niet).(Het luchtte me eigenlijk een beetje op, wist ik eindelijk waar ik kon gaan winkelen. Die vraag staat nog open.)

Dus is de Hema Lief? Of jat Lief voor buitenlandse kopers van de Hema? Of hebben Lief en Hema gewoon een achterkamertjes-deal gesloten waardoor dit mag? Of mag dit inderdaad en snap ik de preciezere formulering van de wetgeving rondom copyright niet helemaal?

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk ze heeft oma's jurkje aan.Oma vindt dat wel heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een ideaal jurkje (ze heeft ook al vaker aangehad hoor!). Het past haar goed, gaat makkelijk aan en uit en is lekker luchtig. De maat is ook helemaal goed. Wij en zij zijn er erg blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen